Wat je moet weten van Generation Y

Wat je moet weten van Generation Y

We kunnen er niet meer omheen, Generation Y staat in het middelpunt van de belangstelling en speelt een belangrijke rol, ook in de foodsector. Wat je nu gaat lezen is geschreven door een echte Millennial. Ik ben van de Generation Y, ook wel de Peter Pan generation genoemd. En ik ben niet alleen. In Nederland zijn we met 3 miljoen consumenten tussen de 17 en 33 jaar.

We zijn niet meer de ‘jeugd van tegenwoordig’. We staan nu op een punt dat onze koopkracht groeit, we huizen gaan kopen en gezinnen gaan stichten. Een belangrijke en invloedrijke groep. We komen op een leeftijd waar de meesten van jullie je op richten qua doelgroep. En dat, kan ik je vertellen, betekent dat je je marketing en communicatie activiteiten hier en daar moet gaan bijsturen.

Wees niet bevreesd, er is veel onderzoek naar ons gedaan en veel over ons geschreven. We weten alles, zijn opgegroeid als marketeers zoals Dennis Potgraven van Havas Media vertelde in een presentatie die ik onlangs van hem bijwoonde. Havas Media heeft in 2013 onderzoek naar ons gedaan. Via internet en smartphones kunnen we overal achter komen dus het is belangrijk dat je eerlijk en oprecht bent. Zorg dat je zichtbaar bent en ons weet te boeien. We zijn leergierig, dus vertel iets wat we nog niet weten. En doe dat vooral multimediaal – online en offline.

Je hoeft niet te schreeuwen dat jouw product het beste, lekkerste of goedkoopste is. Belangrijker is om te weten wat we aan jouw product hebben. Je kan nog zo’n mooi en emotioneel filmpje maken of een verhaal schrijven dat ons raakt. Als je geluk hebt delen we dit met onze vrienden op facebook en twitter. Want wat je eigenlijk wil is dat ik over jouw product ga praten. Dus geef me een onderwerp waar ik over kan praten als ik met mijn vrienden in de kroeg sta. Hoe maak je ons leven nog gemakkelijker en leuker?

En als je me overtuigd hebt dan wil ik jouw product het liefst online kopen. We hebben het druk, te druk om op zoek te gaan naar jouw product in de saaie winkelstraten waar alles eenheidsworst is. Dus tenzij jouw product bij de doorsnee supermarkt ligt en ik het zonder al te veel moeite in mijn boodschappenmandje kan leggen, zorg dat het dan ook online te koop is. En dat het vervolgens makkelijk af te rekenen is, met Ideal bijvoorbeeld. Ik wil ook graag zelf kunnen kiezen wanneer het bezorgd wordt, of als ik toch uit mijn werk kom, dat ik het ergens onderweg kan oppikken wanneer ik dat wil.

Over het algemeen bestaan unieke producten niet, er is altijd een concurrent. De goedkoopste is voor ons niet altijd vanzelfsprekend de eerste keus. We gaan voor kwaliteit maar ook heel belangrijk, voor service. Dus neem de tijd voor me als ik een vraag of een klacht heb. De eeuwenoude manier van mond-tot-mond reclame is krachtiger dan ooit door social media, zowel positief als negatief. Bij een (opvallend) goede ervaring zal ik het niet laten om dat met mijn vrienden te delen. Hetzelfde geldt voor een slechte ervaring, waarschijnlijk zal ik dit uit frustratie ook nog even online op facebook en twitter delen. En geloof me, dat wil je niet.

En vind je het echt lastig, praat eens met ons, vraag wat we willen, wat ons beweegt en waar we blij van worden. Of kijk naar de Millennials binnen je organisatie. Als je die niet hebt kun je ook overwegen om één of meerdere Millennials in dienst te nemen. Want het is een feit dat onze generatie goed geschoold is maar ook last heeft van werkloosheid. Millennials zijn via veel verschillende wegen te bereiken. Als we je in onze harten sluiten dan heb je ons, want we zijn ontzettend loyaal zolang we je vertrouwen.

Door Lotte van der Spek

Deze blog is eerder verschenen op www.foodnieuws.nl