Innovaties in snacks komen van buiten de sector
Het was weer ouderwets genieten op de Horecava. De bitterballen en andere snacks waren als vanouds volop aanwezig, evenals de daarbij geassocieerde frituurlucht en hordes horeca-ondernemers. Hij lijkt alsof de wereld niets is veranderd en de revolutie bij de consument de horeca wereld vooralsnog is ontgaan.
Neem nou de snack industrie als voorbeeld. Bacon Bullet. Nieuwe koelverse frites. Krokante snacks uit de oven. Frikandel met 100% kwaliteitskalfsvlees. Ambachtelijke kroketjes met Ibericoham voor de frituur. Ambachtelijke Garnaal Kroket met 27% garnaal. Dat moeten de aanjagers zijn van de groei voor deze ondernemingen. En dat terwijl de consument een steeds groter belang hecht aan gezonde voeding en een betrokken maker, en de hoge consumptie van vlees steeds meer in twijfel trekt.
‘Ontwikkelingen van buiten de sector gaan het de traditionele snackbedrijven moeilijk maken’
Natuurlijk blijven nog veel mensen bitterballen eten. Ook ik. Maar de frequentie waarin dat gebeurt is wel aan het afnemen. En als ik ze dan eet moet het ook echt goed zijn – zoals de heerlijker bitterballen van De Bourgondiër.
Om de bestaande vraag in stand te houden is het ook heel normaal dat bedrijven blijven werken aan de smaak, de textuur of prijs en gezondere varianten proberen te ontwikkelen. De vraag je hierbij moet stellen is echter of de horeca niet probeert een snellere paard-en-wagen te ontwikkelen in plaats van een nieuwe innovatie als de auto. Het feit dat de Bacon Bullet de Horecava Publieksprijs heeft gewonnen zou je dan ook heel makkelijk kunnen zien als een bevestiging dat de bedrijven op de goede weg zijn. En dat consumenten inderdaad een nog snellere paard-en-wagen willen. In mijn optiek een risicovolle gedachtegang.
Tegelijkertijd zie ik namelijk ook heel veel nieuwe ontwikkelingen van buiten de sector die de potentie in zich hebben om het de traditionele snackbedrijven in de toekomst moeilijk te maken. Zo heeft Zwanenburg recent diverse groenteburgers op de markt gebracht, heeft Scelta Mushrooms een range van vegetarische snacks geïntroduceerd, heeft Koolen een champignonburger gelanceerd en Ekra Food de stampbal, De Dutch Weed Burger. Allemaal bedrijven die vroeger geen concurrent waren, maar nu om de gunsten van dezelfde klant dingen.
‘De grootste bedreiging voor snackbedrijven komt niet van directe concurrenten’
Daarnaast zie je ook in het out-of-home kanaal interessante ontwikkelingen die de snackmarkt beïnvloeden. Retailers die langer openblijven, verse maaltijden aanbieden en sushi bars installeren waardoor zij een betaalbaar alternatief bieden voor de snackbar en fastfoodservice. Maar ook nieuwe concepten die uit de grond springen zoals juice bars, smoothie bars, de vegetarisch snackbar, wok-to-go etc.
De grootste bedreiging voor snackbedrijven komt op de lange termijn dan ook niet van directe concurrenten. Maar van enig bewustzijn van die ontwikkeling was op de Horecava nog maar weinig te merken.
Door Edwin Palsma