Contentmarketing in food
Contentmarketing, het lijkt wel of alles er om draait tegenwoordig. Wat is het en waarom is het juist nu belangrijk? En moet je er als speler in de agro en food sector ook wat mee? Of kun je nog even aan de kant staan blijven toekijken totdat je er echt niet meer omheen kan?
Contentmarketing is een marketingtactiek gericht op het delen van kennis, kunde en ervaring met als doelstellingen leadgeneratie, branding en het verwerven van een thought leadership positie. Dat kan zowel B2C als B2B ingezet worden maar ik zal in deze blog vooral focussen op B2B.
Een grote meerderheid van bedrijven oriënteert zich tegenwoordig online als ze op zoek is naar een product of dienst. ‘Contentmarketing is your new 24/7 salesperson’ wordt wel gezegd. Maar dan moet je bedrijven wel een goede reden geven om naar jou toe te komen en goed vindbaar zijn. Dat doe je door content management. Maar op welke content focus je en hoe moet je het aanpakken?
Contentmarketing opereert op verschillende niveaus. Van informeren tot inspireren.
Het grootste probleem bij veel organisaties is het genereren van goede content en de betrokkenheid van de mensen binnen de organisatie. Wij adviseren onze klanten om te beginnen met het opschrijven van alle vragen die ze van klanten krijgen. Op die manier heb je binnen no time niet alleen je eerste 50 blog onderwerpen, maar kun je de hele organisatie er ook bij betrekken. En natuurlijk moet het dan nog op zo’n manier geschreven of gemaakt worden dat het aantrekkelijk is voor de lezer. Maar daar kun je hulp voor krijgen.
Het genereren van goede content kost ook tijd. Het is vaak ‘on top off’ waardoor het blijft liggen of niet regelmatig genoeg gebeurt. Een aantal van onze klanten besteedt het daarom aan ons uit. Dat werkt prima maar wij merken wel dat het heel belangrijk is om kennis van zaken te hebben. En ook dan zal er nog steeds afstemming moeten plaatsvinden.
Samenvattend denk ik dat contentmarketing voor de meeste B2B bedrijven een must is, dus ook in food. Daarbij is het vooral raadzaam om zo snel mogelijk aan de slag te gaan, te leren en dan bij te sturen. Begin daarbij met het beantwoorden van de belangrijkste vragen van je klanten. In een volgend blog zal ik verder ingaan op de mogelijke vormen waarin je die content kunt aanbieden (blog / video / infographic etc).
P.S. het onderwerp van deze blog is een vraag die we vaak horen terugkomen 🙂