Waarom food marketing?

Waarom food marketing?

Wat is er zo bijzonder aan food marketing? Is het ‘gewone’ marketing in een andere jasje? Of is het echt iets anders? En waarom is het antwoord op die vraag belangrijk? Succesvol ondernemerschap kan in essentie tot vier elementen worden teruggebracht:

1. Context: Weet je wat er zich buiten allemaal afspeelt?
2. Productrelevantie: Is je product relevant en onderscheidend?
3. Zichtbaarheid: Ben je zichtbaar voor de consument of je klant?
4. Vindbaarheid: Kan de consument/klant je product makkelijk kopen?

Deze vier essentiële elementen gelden voor elke ondernemer. In food en daarbuiten. De manier waarop deze echter worden ingevuld is uniek voor food. En vergt expertise die niet elke marketeer gegeven is. En specifieke competenties die niet in alle bedrijven aanwezig zijn. Ook niet bij food bedrijven. Het beantwoorden van de vraag waarom food marketing anders is, is belangrijk omdat het de basis vormt voor duurzaam succes in agro en food.

Voedsel is een basale levensbehoefte waarvoor de verantwoordelijkheden verder gaan dan voor producten als mobiele telefoons en vakanties. Ons voedsel is nauw verbonden aan onze evolutie en bepalend voor onze toekomst. Voedsel wordt ook wel ‘het medicijn van de toekomst’ genoemd en is sterk bepalend voor de kwantiteit van ons leven (zeg maar hoe oud we worden), maar ook de kwaliteit van ons leven (hoeveel jaren van ons leven wij in goede gezondheid leven).

Het groeiende bewustzijn van die verantwoordelijkheid maakt dat de samenleving maar ook individuele consumenten steeds andere en hogere eisen stellen aan producenten en distributeurs van voedsel. Denk daarbij aan de hardere eisen met betrekking tot duurzame productie, transparantie en gezonde voeding. Maar ook aan de zachtere wensen als fair trade en lokaal.

Om succesvol invulling te geven aan die verantwoordelijkheid en succesvol te kunnen ondernemen is inzicht nodig in allerlei aanpalende essentiële gebieden: voeding en gezondheid, smaak, houdbaarheid, receptuur, fooddesign, levensstijl en eetpatronen. En dat maakt food marketing uniek.

Er zijn niet veel bedrijven die al deze competenties in huis hebben. Dat is ook niet altijd noodzakelijk. In ieder geval niet op permanente basis. Als je er maar snel toegang tot weet te krijgen als je het nodig hebt. En die rol willen wij bij The Food Agency graag vervullen.